Sälja kakor med klassen

På den här sidan ska vi jämföra och se vad som är bäst att sälja med klassen; kakor eller kaffe och choklad.

Vi fick utmärkelsen ”Branschvinnare 2023”: Läs mer här!

Sälja kakor med klassen

Sälja kakor jämfört med kaffe med klassen

I den här jämförelsen så väljer vi att använda resultatet av vår undersökning när det gäller branschens högsta lönsamhet för klassförsäljningar. När det gäller att sälja kakor med klassen så har vi valt Kakservice i exemplet och jämfört det med att sälja kaffe genom oss på Finsmakarna.

Sälja kaffe

Sälja kakor

Vår klassförsäljning ligger i topp när det gäller branschens högsta lönsamhet

 BolagUtbudVinst per produkt*VinstmarginalFörsäljningspris*
1.FinsmakarnaDelikatesser65,00 kr32,50%200,00 kr
2.FikakassanKaffe60,00 kr40,00%150,00 kr
3.ChokladkassenChoklad60,00 kr40,00%150,00 kr
4.DelikatesskungenDelikatesser57,00 kr28,50%200,00 kr
5.RavelliKläder55,00 kr27,50%200,00 kr
6.NewbodyUnderkläder50,00 kr25,00%200,00 kr
7.KlasspengarKryddor45,00 kr32,14%140,00 kr
8.KakserviceKakor30,00 kr42,86%70,00 kr
9.HemmakvällGodis25,00 kr31,25%80,00 kr
10.PastapointPasta24,00 kr40,00%60,00 kr
 Bolag
Vinst per produkt*
1.Finsmakarna65,00 kr
2.Fikakassan60,00 kr
3.Chokladkassen60,00 kr
4.Delikatesskungen57,00 kr
5.Ravelli55,00 kr
6.Newbody50,00 kr
7.Klasspengar45,00 kr
8.Kakservice30,00 kr
9.Hemmakväll25,00 kr
10.Pastapoint24,00 kr

*Flera aktörer erbjuder flera olika produkter med olika försäljningspriser och olika vinster per såld produkt. Vi har försökt sammanställa produkterna som har legat mitt i de olika utbudens prisspann (median). Jämför alltid själv om du vill veta exakta uppgifter. Vi friskriver oss också för att aktörerna kan ha justerat sitt utbud och sina priser.

Vilken produkt är bäst att sälja med klassen?

Att sälja kakor har alltid varit ett populärt sätt att få ihop till cupen eller klassresan. Dock har vi fått höra från många grupper att eftersom burkarna säljs för 70 kr så måste man sälja så oerhört många för att det ska generera en bra vinst. 

Vi vill erbjuda dig något minst lika enkelt, som du tjänar mer på och dessutom är nyttigt: Kaffe! Sverige är tvåa i världen efter Finland med att dricka kaffe. 

Här dricker vi drygt 3 koppar om dagen per person. Vi listar fördelarna med de två olika alternativen nedan! 

Kakor
Rainforest-Alliance-logo
Ekologisk mat eu-logotyp
Krav logo

Så mycket kan ni tjäna på att sälja kaffe med klassen!

Som riktmärke så bör en motiverad klass kunna sälja cirka 10-15 fikakassar per spelare. En klass med 20 elever som säljer 15 kassar var skulle resultera i en vinst på 18.000 kr till klasskassan.

Räkna på hur mycket klassen tjänar
20
15

kr

+35.000 nöjda kunder

Vi har hjälpt lag att sälja vårt kaffe till över 35.000 människor i Sverige.

Alltid 60 kr i vinst

Ni behåller alltid 60 kr per såld kaffekasse – det är en av de högsta vinsterna i branschen enligt vår jämförelse*.

40% vinstmarginal

Vi erbjuder er en av de högsta vinstmarginalerna i branschen* när ni säljer vårt kaffe med laget.

Jämförelse mellan olika aktörer

Visst är det viktigt att varan skall vara lättsåld men det huvudsakliga målet är ju att ni skall få ihop pengar. Vi tar ett exempel: Ingalundaskolan klass 8A har 25 elever. Varje elev sålde så mycket som 12 kakburkar var, totalt 300 burkar! Med en vinst på 25kr per burk blir det 7500kr. Väljer de istället kaffe hos Fikakassan, hade varje elev bara behövt sälja 5 paket för att nå samma förtjänst (65kr per paket i vinst). Tål att tänkas på! 

Vad är bäst för miljön? Kakor är gott och något de flesta av oss äter regelbundet kring fikastunden. Dock innehåller flera av dem palmolja vilket bidrar till skövling av regnskog som i sin tur leder till utrotning av djurarter. Vi som konsument kan ta vårt ansvar och handla palmoljefria produkter. Även här segrar kaffet. Övertygad? Starta din försäljning redan idag!

Kan man sälja kakor med klassen samtidigt som man säljer kaffe?

Gruppen är delad, några vill sälja kakor, andra kaffe. Kan man sälja båda? Här är det viktigt att tänka till vad ert primära mål är. Vi rekommenderar inte att blanda flera aktörer just för att vi sett att man tappar fokus och därmed minskar sin totala förtjänst. Om du ringer på en granne och har två kataloger med dig, är det svårare att få ett beslut på plats och ofta blir det att kunden köper det billigaste. Det blir alltså en stor risk att er totala förtjänst minskar och det kan också vara så att ni måste betala frakt hos någon leverantör pga för låga volymer. 

Finns viljor i gruppen att man ska sälja fler alternativ är det bättre att köra två säljperioder. Exempelvis kör ni en säljperiod på våren med kaffet för att göra ytterligare en försäljning till julen med kakor i detta exempel. På så sätt tjänar ni ihop mest pengar till gruppen och kan lättare nå ert mål.

Rulla till toppen